Wiedźmin 1 - walka, podstawy, wszystko, co warto wiedzieć
Jak wygląda walka w grze i jakie mechaniki są dostępne.
W tym miejscu poznasz podstawowe informacje na temat walki i związanych z nią mechanik w grze Wiedźmin 1. Jest ona częściowo zautomatyzowana, lecz z pomocą eliksirów, petard i znaków możesz aktywnie wpływać na jej przebieg.
Na tej stronie:
Broń, miecze
Bohater posługuje się dwoma mieczami: stalowy na ludzi i zwierzęta, a więc także psy czy wilki, srebrny tylko na potwory. Jeśli użyjesz niewłaściwego oręża, będziesz zadawał znacznie obniżone obrażenia. Możesz przełączyć się między nimi w dowolnym momencie z pomocą klawiszy Q i E lub wybierając ikonę na ekranie po przytrzymaniu klawisza Shift. W późniejszym etapie gry możesz zdobyć nowe miecza, a także je wytwarzać.
Dodatkowo możesz wypełnić dodatkowe dwa pola broni: mniejsze - pochodnią, by widzieć w ciemnościach, większe - dodatkową bronią, jak topór. Używanie broni nie-wiedźmińskich nie pozwala używać stylów, a więc walka nimi jest całkowicie chaotyczna i niepłynna.
Używanie dodatkowego oręża służy głównie nadawaniu efektów dodatkowych, jak strach czy krwawienie lub zaś zbijanie tarczy wrogów używając topora (i to już po jednym trafieniu małym toporkiem). Walka pochodnią umożliwia podpalenie wrogów, jednak nie zadaje większych obrażeń.
Najlepszy sposób wykorzystania dodatkowych pól na broń to wykorzystanie ich jako dodatkowego miejsca na przedmioty: zebrany oręż dostarcz do kowala, a otrzymasz za każdym razem przynajmniej z 50 orenów.
Style wiedźmińskie i uniki
Walka może wydawać się mało wciągająca, gdyż polega wyłącznie na klikaniu na przeciwnika i ponawianiu ataku, gdy kursor - ikona miecza - zaczyna się jarzyć. W ten sposób będziesz wykonywał potężne kombinacje trój lub czterostopniowe. Możesz tak robić wyłącznie używając mieczy (przy czym zamiast wiedźmińskiego stalowego możesz z powodzeniem wykorzystać na przykład temerski).
Style możesz szybko przełączać używając klawiszy Z, X, C. Dostępne są trzy szkoły walki: styl ciężki zadaje najwięcej obrażeń, próbuj używać go w pierwszej kolejności. Jeśli wróg nie daje się trafić, przełącz się na styl szybki. Warto ulepszać go w pierwszej kolejności, bowiem w przypadku walki z potworami używany jest najczęściej. Styl grupowy pozwala kręcić młynki i atakować wszystkich wrogów wokoło. Jest całkowicie nieskuteczny przy walce z jednym przeciwnikiem.
Pamiętać należy także o unikach - podstawowe są wykonywane automatycznie z częstością zależną od parametrów Geralta. Aktywny unik wykonasz, gdy klikniesz dwukrotnie w wybranym kierunku, by wykonać uskok lub przeskok za plecy wroga przy podwójnym wciśnięciu klawisza w przód.
Używanie przedmiotów - mikstury, petardy
Wybierz przedmioty konsumpcyjne bezpośrednio z inwentarza lub korzystając z pola szybkiego dostępu. Masz możliwość przeniesienia na interfejs [1] jednego eliksiru lub petardy umieszczając go w polu przy głowie bohatera [2] w ekwipunku.
Niestety nie jest domyślnie dostępny klawisz skrótu do spożycia napoju, dlatego musisz aktywować go z interfejsu po przytrzymaniu klawisza Shift i opcjonalnie aktywacji uprzednio aktywnej pauzy Spacją.
Znaki
Znaki to proste sztuczki magiczne. Możesz podpalić wroga, odepchnąć go lub zmusić do walki po twojej stronie. Ulepszone znaki (poprzez drzewko umiejętności) możesz naładować - przytrzymując PPM - aby zwiększyć ich moc i zasięg. Przełączaj się między nimi klawiszami numerycznymi 1-5 lub klikając w ich ikony w lewym dolnym rogu [3] (po przytrzymaniu klawisza Shift).
Używanie znaków wyczerpuje energię [4]. Zwiększ jej regenerację miksturami lub zainwestuj w odpowiednie umiejętności bohatera o podobnym efekcie lub zmniejszające koszt rzucania zaklęć. Wykorzystuj je w walce, kiedy tylko możesz. Szczegółowe informacje na temat znaków wiedźmińskich oraz sposobów ich odblokowania znajdziesz na stronie o znakach.
Następnie: Wiedźmin 1 - oleje, petardy: jak wytwarzać
Spis treści: Wiedźmin 1 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Wiedźmin 1 - doświadczenie: talenty, drzewko umiejętności