Wiedźmin 3 - Znaki: jak używać i zmieniać
Aard, Igni, Yrden, Aksji, Quen.
Znaki w grze Wiedźmin 3 - oraz całym wiedźmińskim uniwersum - to proste formy czarów, którymi łowcy potworów pomagają sobie w walce i nie tylko. Na tej stronie dowiesz się najważniejszych informacji o magii, z jakiej może korzystać Biały Wilk.
W grze jest dostępne pięć Znaków: Aard, Igni, Yrden, Aksji i Quen.
UWAGA: next-genowa wersja Wiedźmina 3 wprowadza nowy, wygodny system używania magii. Więcej dowiesz się na naszej stronie o szybkim rzucaniu Znaków.
Na tej stronie:
- Wybieranie i rzucanie Znaków
- Wszystkie Znaki
- Alternatywne tryby ataku
- Miejsca Mocy
- Które Znaki rozwijać
Wybieranie i rzucanie Znaków
Aby wybrać, który Znak chcesz rzucać, musisz najpierw wejść do menu szybkiego wyboru (LB/L1 na padzie, Tab na klawiaturze) i wskazać pożądany Znak z górnej części koła.
Teraz wystarczy nacisnąć RT/R2 lub Q, by rzucić Znak.
Rzucenie Znaku kosztuje pewną ilość Wytrzymałości (1), obrazowanej przez żółty pasek w prawym górnym rogu ekranu. Ilość zużytej wytrzymałości zależy od wielu czynników: stopnia rozwoju Znaku, zdobytych umiejętności, wypitych eliksirów i innych.
Wszystkie Znaki są dla Geralta dostępne od początku przygody w Wiedźminie 3, jednak tylko w podstawowej wersji. Żeby były silniejsze i efektywniejsze, musisz je rozwijać, wydając na nie punkty umiejętności.
Wszystkie Znaki
Oto wszystkie proste czary dostępne w grze:
- Aard - wywołuje falę uderzeniową, zdolną wytrącić przeciwników z równowagi, a nawet ich przewrócić
- Igni - fala ognia skierowana w przeciwnika, zdolna podpalić wroga
- Yrden - tworzy na ziemi pułapkę, spowalniającą ruch wroga
- Aksji - powoduje oszołomienie przeciwnika i zatrzymuje go na chwilę
- Quen - generuje magiczne wzmocnienie pancerza Geralta, absorbujące ciosy
Przejdź do powyższych odnośników, aby dowiedzieć się więcej o Znakach i poznać wszystkie ich zastosowania.
Alternatywne tryby ataku
Każdy Znak dysponuje nie tylko podstawowym atakiem, ale też wariantem alternatywnym, działającym nieco inaczej. Przykładowo Igni jest w stanie prowadzić ciągły strumień ognia, a Aksji sprawia, że wróg przez chwilę walczy po stronie Geralta.
Takie możliwości należy jednak wykupić w menu rozwoju. Aby poznać wszystkie dodatkowe tryby i dowiedzieć się, jak je uzyskać, udaj się na naszą stronę o alternatywnych trybach Znaków.
Miejsca Mocy
Miejsca Mocy (2) to naładowane magią kamienie poukrywane w różnych miejscach mapy gry, które są związane ze Znakami.
Każda interakcja z Miejscem Mocy sprawia, że dany Znak zostaje na krótki czas wzmocniony. Rodzaj Znaku, który dany kamień ulepsza, można rozpoznać po jego kolorze, a także symbolu pokazanym na świecącej kuli i wyrytym w kamieniu.
Pierwsza interakcja z Miejscem Mocy dodaje jeden punkt rozwoju do rozdysponowania - nie tylko na Znaki.
Jeżeli chcesz poznać miejsca występowania tych kamieni, zerknij na naszą mapę Miejsc Mocy.
Które Znaki rozwijać
Punkty doświadczenia za zdobywanie poziomów są ograniczone, więc być może zastanawiasz się, w który Znak warto inwestować.
Jeśli chcesz postawić w całości na atak i nie grasz na wysokich poziomach trudności, wybór jest prosty: rozwijaj Aard i Igni, a więc najbardziej ofensywne, uniwersalne i zarazem satysfakcjonujące w użyciu Znaki, które przydają się niemal w każdej walce.
Dla większości graczy, Quen będzie kolejnym wyborem po Aard i Igni. To jedyny Znak czysto defensywny, który potrafi uratować sytuację w wielu przypadkach. Rozwój tego Znaku jest wręcz konieczny na poziomie Droga do zagłady, w którym ciosy wrogów potrafią być niezwykle bolesne.
Yrden jest dość sytuacyjny i przydatny na konkretne typy wrogów (np. upiory i wielkich przeciwników, jak golemy i cyklopy), jednak na normalnym poziomie trudności - i niższych - jego podstawowa wersja sprawdza się wystarczająco dobrze.
Aksji również ustępuje w boju Aardowi i Igni, chociaż jego alternatywna wersja, pozwalająca zauroczyć wroga, by walczył po stronie Geralta, jest ciekawostką, która potrafi nieco urozmaicić walkę.
Rozwój Aksji to również dobry wybór dla osób, które sytuacje kłopotliwe wolą rozwiązać za pomocą „silnej sugestii”, a nie siłowo czy sięgając do sakiewki po pieniądze. Jeżeli pozostawimy ten Znak na podstawowym poziomie, niektóre opcje dialogowe w różnych momentach gry będą niedostępne. Jest to więc niejako odpowiednik typowych dla gier RPG umiejętności perswazji.
Następnie: Wiedźmin 3 - reset umiejętności, eliksir oczyszczenia
Spis treści: Wiedźmin 3 - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Wiedźmin 3 - maksymalny poziom postaci