Skip to main content

Wrażenia z inFamous: Second Son

Czy nowa gra wyróżni się na tle poprzednich części?

W niniejszym tekście mogą znajdować się spoilery z poprzednich odsłon serii.

InFamous: Second Son musi bardzo lubić Seattle. W zwiastunie widać charakterystyczne Space Needle, a w tle przygrywa muzyka Nirvany. Krótkie demo, które miałem okazję sprawdzić, rozpoczęło się w słynnym muzeum nauki w portowym mieście. Obszar wygląda świetnie, lecz czy studio Sucker Punch wie, co z tym wszystkim zrobić?

Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie już teraz, ale nowy bohater - Delsin Rowe - oferuje dużo większe możliwości niż główna postać z poprzedniej części - Cole MacGrath. Niemniej, podstawowe umiejętności to nadal latanie i rzucanie ognistych kul (zamiast błyskawic).

Możemy dezintegrować postać i zamieniać się w chmurę dymu, by pokonywać krótkie dystanse lub przedzierać się poprzez szyby wentylacyjne i wyskakiwać na dachu. Możliwe jest także subtelniejsze, skryte podejście i atakowanie wrogów zanim zauważą, że jesteśmy w okolicy.

To jednak tylko mały wycinek umiejętności Delsina. Cole był ograniczony do prądu, Delsin potrafi „pożyczać” cały arsenał zdolności od innych ludzi z nadprzyrodzonymi mocami. Niepokojące jest jednak to, że producenci z Sucker Punch prezentowali jedynie zdolności zaskakująco podobne do tych dobrze już znanych. Powstaje pytanie - po co w ogóle robić trzecią cześć serii? Zwłaszcza w sytuacji, kiedy w drugiej odsłonie prawdopodobnie bohater umiera.

Nate Fox, dyrektor kreatywny produkcji zapewnia, że trzeci tytuł był planowany od samego początku.

- Chcieliśmy zrobić kolejną grę zaraz po inFamous 2 - mówi. - Pytanie, czy musi w niej być Cole MacGrath, pozostawało otwarte. Zajrzeliśmy w dane z trofeów, by sprawdzić, jak gracze postąpili w końcówce gry - czy Cole przetrwał, czy zginął. Zdaliśmy sobie sprawę, że większość użytkowników poświęciła bohatera. Postanowiliśmy uhonorować ten wybór i stworzyć nową postać oraz historię. I tak narodził się Second Son.

W ten sposób rozwiązano także problem nudnego bohatera. Cole może i wyglądał na zwykłego obywatela, z krótką fryzurą i pracą jako kurier, ale wciąż zachowywał się jak postać z pierwszej lepszej strzelanki, która co tydzień ratuje świat. Delsin wydaje się nieco bardziej ludzki i zawadiacki. Już w zwiastunie widać, jak podekscytowany jest ze zdobytych mocy.

- W mojej opinii Delsin to nie jakiś doskonały charakter, a każdy z nas może się utożsamiać z jego wadami - mówi Fox. - To sfrustrowany artysta. Całe noce spędza poza domem. Jest graficiarzem. W głębi duszy marzy o wielkich rzeczach, ale szara codzienność daje mu w kość. Gra nazywa się „Second Son”, ponieważ to jego brat - Reggie - zawsze robi wszystko jak należy. Ma dobre oceny w szkole, podejmuje dobre decyzje. Delsin żyje w cieniu brata. Zatem nabycie nadprzyrodzonych umiejętności to dla niego szansa na wykazanie się.

„Delsin to nie jakiś doskonały charakter, a każdy z nas może się utożsamiać z jego wadami.”

Ręce, które palą

Umieszczenie akcji i bohatera (lub antybohatera, w zależności od stylu gry) w Seattle pasuje więc do założeń Sucker Punch.

- Zdecydowaliśmy się na Seattle, ponieważ większość pracowników studia żyje w tym mieście. Będziemy mogli wszystko odpowiednio odwzorować, żeby było wiarygodne i realistyczne - wyjaśnia Fox. - Ponieważ bazujemy na prawdopodobnym scenariuszu, akceptacja elementów nadprzyrodzonych będzie czymś naturalnym.

Niestety, wszystko, co widzieliśmy do tej pory, jest zbyt podobne do poprzedniej części - tyle że mosty są podatne na zniszczenie, a Seattle jest deszczowe. Fox zapewnia, że Delsin będzie musiał podejmować „trudne decyzje z poważnymi konsekwencjami”, ale to samo obiecywano nam w dwóch poprzednich odsłonach, a kończyło się na prostych wyborach pomiędzy dwiema opcjami w drzewku umiejętności. Miejmy nadzieję, że tym razem „system moralności” wprowadzi więcej odcieni szarości i bardziej zróżnicuje kampanię, jak w finalnych scenach inFamous 2.

Lubię Seattle, a zwiedzanie wirtualnych miast wzorowanych na dobrze znanych miejscach zawsze jest ciekawsze. Dodatkowo, zabawny jest parkour i wysadzanie wszystkiego w powietrze. Niektórym pewnie to wystarczy, ale nie jestem przekonany, czy Second Son wyróżni się na tle odsłon z poprzedniej generacji.

InFamous: Second Son ukaże się tylko na PlayStation 4. Data premiery nie została do tej pory ostatecznie potwierdzona. Wymienia się zarówno końcówkę 2013 roku, jak i pierwszy kwartał 2014.

Zobacz także