Skip to main content

Wydano biblioteki Vulkan 1.0 - konkurencję dla DirectX 12

„Duchowy następca” OpenGL.

Grupa producentów Khronos wydała wczoraj biblioteki graficzne Vulkan w wersji 1.0, szykując się do rywalizacji z innymi technologiami o podobnych założeniach, jak Direct3D 12 (DirectX 12) czy Mantle.

Ma być pięknie i szybko

Zapowiedziane w ubiegłym roku Vulkan API powstaje we współpracy z AMD, ale w Khronos znaleźć można także wiele innych, dobrze znanych firm: Blizzard, IBM, Nintendo, Valve czy Google.

Celem biblioteki jest oczywiście generowanie trójwymiarowej grafiki, lecz - podobnie jak wymienione wyżej produkty konkurencji - przy jak najbliższym „zbliżeniu do sprzętu”, więc z pominięciem sterowników i zewnętrznych programów, z wydawaniem poleceń bezpośrednio GPU.

W ten sposób, przy odpowiednim zaprogramowaniu, możliwe ma być oszczędzenie mocy przerobowych procesora i lepsze rozplanowanie zadań dla karty graficznej, a co za tym idzie - wzrost wydajności.

Kluczowe jest właśnie „odpowiednie zaprogramowanie”, co przy pominięciu usprawniających pracę sterowników i gotowych poleceń, jest trudne i pracochłonne. Dlatego też przynajmniej w najbliższej przyszłości Vulkan nie będzie ogromną rewolucją - to samo można też powiedzieć o DirectX 12.

Na szersze zastosowanie tego typu technologii należy zapewne poczekać do czasu ich wprowadzenia przez twórców komercyjnych silników graficznych, jak Unity czy Unreal Engine. Valve już zapowiedziało, że Source 2 otrzyma wsparcie dla Vulkan API, tak samo jak system Android czy - podobno - Frostbite od EA.

Rozwiązanie od Khronos Group kontynuuje tradycje OpenGL jako przeciwwagi i „niezależnej” alternatywy dla rozwijanego przez Microsoft systemu Direct3D (DirectX jest szerszym pojęciem, którego komponentem jest właśnie Direct3D, służące do wyświetlania grafiki 3D).

Zobacz na YouTube

Zobacz także