Xbox One X - premiera i najważniejsze informacje
Wszystko o najmocniejszej konsoli.
Xbox One X to najmocniejsza i najnowsza wersja wydanej w 2013 roku konsoli firmy Microsoft. Urządzenie oferuje lepszą wydajność i oprawę w grach niż poprzednie modele, ale wspiera te same tytuły oraz akcesoria.
Chociaż Xbox One X wychodzi na pierwszy plan, to starsze wersje Xbox One wciąż pozostaną ważne dla producentów gier. Wszystkie tytuły będą trafiać także na podstawowy model platformy, z identycznymi trybami rozgrywki i funkcjami sieciowymi. Różnice dotyczą tylko grafiki.
Microsoft kontynuuje też program Xbox Play Anywhere, co oznacza, że wszystkie gry z konsoli Xbox One X będą dostępne również na komputerach PC z systemem Windows 10 - jak chociażby Forza Motorsport 7, Sea of Thieves czy Crackdown 3.
Cena i premiera
Konsola Xbox One X trafi do sklepów 7 listopada 2017 roku. Podstawowy model tego urządzenia będzie oferowany w kolorze czarnym, choć niewykluczone, że później do oferty wprowadzone zostaną inne wersje kolorystyczne.
Konsolę wyceniono na 499 dolarów. Przy tradycyjnym dla gier i konsol przeliczniku 1 do 1, oznacza to także cenę 499 euro. W Polsce ceny wahają się w granicach 2099-2199 zł.
Podstawowa wersja modelu X posiada dysk 1TB oraz odtwarzacz UHD Blu-ray. Tak jak Xbox One S, najnowsza konsola posiada zasilacz wewnętrzny. Wszystkie porty i wejścia są identyczne, jak te z Xbox One S.
Specyfikacja sprzętowa
W momencie premiery Xbox One X będzie najmocniejszą konsolą stacjonarną dostępną na rynku. Poniżej przedstawiamy najważniejsze dane na temat podzespołów i zestawienie ich ze starszym modelem, a także z platformą Sony.
Xbox One X | Xbox One | PS4 Pro | |
---|---|---|---|
CPU | Osiem zmodyfikowanych rdzeni x86 w 2,3 GHz | Osiem zmodyfikowanych rdzeni Jaguar w 1,75 GHz | Osiem rdzeni Jaguar w 2,1 GHz |
GPU | 40 zmodyfikowanych jednostek obliczeniowych w 1172 MHz | 12 jednostek obliczeniowych GCN w 853 MHz (Xbox One S: 914 MHz) | 36 poprawionych jednostek obliczeniowych GCN w 911 MHz |
Pamięć | 12 GB GDDR5 | 8 GB DDR3/32 MB ESRAM | 8 GB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 326 GB/s | DDR3: 68 GB/s, ESRAM maks. 204 GB/s (Xbox One S: 219 GB/s) | 218 GB/s |
HDD | 1 TB 2,5-cala | 500 GB/1 TB/2 TB 2,5-cala | 1 TB 2,5-cala |
Napęd optyczny | 4K UHD Blu-ray | Blu-ray (Xbox One S: 4K UHD) | Blu-ray |
Poza informacjami wskazanymi w tabeli, warto jeszcze wspomnieć o zasilaczu 245 W, wyjściu HDMI (2160p, 60 Hz, HDR10, HDCP 2.0) oraz o trzech portach USB 3.0.
Funkcje
Wszystkie najważniejsze cechy Xbox One X związane są z mocą tej platformy. Chodzi o możliwość uruchomienia gier w natywnej rozdzielczości 4K, w niektórych przypadkach przy zachowaniu płynności 60 klatek na sekundę.
Przykładem gry działającej w 4K/60FPS jest Forza Motorsport 7. Nie oznacza to jednak, że wszystkie gry będą dostępne w 60 klatkach, ale we wszystkich możemy liczyć na rozdzielczość 4K - to priorytet dla Microsoftu. Jednak w niektórych tytułach nie będzie to 4K natywne, a skalowane z mniejszej rozdzielczości do wyższej (jak na przykład w Assassin's Creed Origins). W takim przypadku efekt i tak jest lepszy niż tradycyjne 1080p.
Xbox One X dysponuje także zapasem mocy, który może pozwolić na dalsze ulepszenia oprawy graficznej. Mowa tu o jakości efektów, oświetlenia, zasięgu rysowania obiektów czy cieniach i innych aspektach warstwy wizualnej. Można też liczyć na krótsze czasy ładowania.
Istotny jest też fakt, że Xbox One X proponuje korzyści nie tylko dla posiadaczy ekranów 4K. Według zaleceń Microsoftu, wszystkie funkcje ulepszające oprawę mają być dostępne także na starszych modelach Xbox One.
W praktyce oznacza to, że jeżeli gra zaoferuje do wyboru tryb 4K przy 30 klatkach lub 4K przy 60 klatkach, to identyczną opcję otrzymamy na Xbox One X i na zwykłym Xbox One. Uruchomienie opcji 4K na podstawowym modelu konsoli poskutkuje skalowaną w dół rozdzielczością. W efekcie dostaniemy ostrzejszy obraz i lepszy anti-aliasing niż w zwykłym 1080p.
Na Xbox One X najlepiej zadziałają gry z systemu wstecznej kompatybilności - czyli z konsol Xbox 360 i oryginalnego Xboksa. Jeżeli dany tytuł stawia na dynamiczne skalowanie rozdzielczości, to na modelu X otrzymamy możliwie najwyższe wartości.
Gry z X360 zaoferuję też na najnowszej konsoli lepsze filtrowanie tekstur, anizotropowe filtrowanie 16x AF, wsparcie nagrywarki GameDVR, a także szybsze ładowanie.