Skip to main content

Xbox Series X już z oficjalnymi szczegółami - 12 teraflopów, VRS, wznawianie gier

Nowa konsola w pigułce.

Microsoft opublikował podsumowanie najważniejszych danych odnośnie nowej konsoli, Xbox Series X. Urządzenie skorzysta z mocy aż 12 teraflopów - to dwa razy więcej niż Xbox One X i ponad osiem razy więcej niż bazowy Xbox One.

Sercem urządzenia jest autorski procesor AMD, zbudowany na architekturze Zen 2 i RDNA 2. Według Phila Spencera, szefa marki Xbox, komponent zapewni ogromny skok mocy pomiędzy generacjami.

Series X skorzysta z Variable Rate Shading. To technika, która pozwala na wskazanie GPU elementów, na których powinno skupić obliczenia - np. konkretnego efektu czy obiektu w wirtualnym świecie. Dzięki temu moc procesora graficznego nie jest „marnowana” w miejscach, w których nie jest potrzebna. Spencer obiecuje, że VRS zapewni większą stabilność FPS i wyższą rozdzielczość, bez negatywnego wpływu na jakość obrazu.

Do tego sprzętowa obsługa ray tracingu DirectX, która ma zapewnić nie tylko realistyczne oświetlenie i odbicia, ale także wiarygodną akustykę, czyli rozchodzenie się dźwięku.

Nowa funkcja szybkiego wznawiania pozwoli na niemal natychmiastowe kontynuowanie wielu gier pozostawionych w stadium zawieszenia - bez czekania i ekranów ładowania.

Zobacz na YouTube

Dynamic Latency Input to z kolei technika, która zmniejsza czas pomiędzy naciśnięciem przycisku, a akcją na ekranie. Inżynierowie Microsoftu pracują nad responsywnością nie tylko z poziomu konsoli, ale też samego kontrolera.

Xbox Series X obsłuży HDMI 2.1, co umożliwi wykorzystanie technik Auto Low Latency Mode oraz Variable Refresh Rate. ALLM automatycznie przełączy ekran telewizora lub monitora w tryb z najmniejszym opóźnieniem, a VRR zsynchronizuje częstotliwość odświeżania ekranu z grą.

Spencer wspomniał też o obsłudze 120 klatek na sekundę oraz dysku SSD, który wpływa rzekomo na niemal każdy aspekt rozgrywki.

Microsoft mocno wyprzedził Sony, biorąc pod uwagę informacje o nowej konsoli

Na koniec program Inteligentnego Pobierania, który dba o to, aby gracz kupujący dany tytuł Xbox Game Studios, otrzymywał wersję odpowiednią dla swojego urządzenia. To pochodna polityki udostępniania gier Microsoftu na jak największej liczbie urządzeń.

Dzięki Inteligentnemu Pobieraniu użytkownicy kupią grę międzygeneracyjną tylko raz, ale będzie ona działać również na Series X. Przykładowo kupione na Xbox One Halo Infinite uruchomimy także na najnowszej konsoli Microsoftu, bez dodatkowych kosztów. Z takiego rozwiązania mogą skorzystać wszyscy chętni deweloperzy.

Xbox Series X planowo ma ukazać się na rynku pod koniec 2020 roku - w tym samym okresie co PlayStation 5.

Źródło: Microsoft

Zobacz także