Xbox w pół roku zawiesił prawie 5 milionów kont
Nie wszyscy grają fair.
Microsoft opublikował pierwszy raport transparentności Xbox, który zawiera mnóstwo informacji na temat tego, jak firma dba o cyfrowe bezpieczeństwo graczy, ale także rzuca światło na to, ilu użytkowników łamie zasady.
Publikacja obejmuje okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 roku. Znajdziemy w niej między innymi liczbę raportów przesyłanych przez graczy oraz czynności prewencyjnie podejmowanych wobec podejrzanych kont. Z danych wynika, że tylko w pierwszej połowie tego roku Microsoft podjął 4,78 miliona działań, z czego większość to tymczasowe zawieszenia kont.
Za co można dostać bana na platformie Xbox? Przeważnie jest to skutek natarczywego łamania regulaminu poprzez oszukiwanie w grach sieciowych, rozsyłanie spamu czy różne formy nękania innych. W pierwszym półroczu 2022 roku odnotowano 87 tysięcy przypadków cheatowania, 54 tysiące przypadków nękania lub zastraszania oraz 199 tysięcy przypadków o charakterze seksualnym. Według raportu wszystkie konta zawieszone z powodu phishingu, piractwa lub manipulowania kontem zostały wykryte przez sam Microsoft, bez pomocy zgłoszeń ze strony społeczności.
Najciekawsze jest jednak to, w jak krótkim czasie i jak bardzo wzrosła ogólna liczba akcji podjętych przez Microsoft od 461 tysięcy przypadków w okresie między lipcem a grudniem 2021 roku do 4,78 miliona między styczniem a czerwcem 2022 roku. Oznacza to także drastyczny wzrost liczby nałożonych banów na konta i konsole.
63% akcji obejmowało tymczasowe zablokowanie konta (4,5 miliona przypadków), 34% obejmowało zarówno zablokowanie konta, jak i odcięcie dostępu do zawartości, natomiast samo odcięcie od zawartości to zaledwie 3% wszystkich przypadków. Wraz ze wzrostem działań podejmowanych przez Microsoft, znacznie zmalała też liczba zgłoszeń wysyłanych przez użytkowników, a więc bany zdają się przynosić skutki i pozytywnie wpływać na jakość usługi Xbox.