Zmiana trendu. Activision Blizzard zarobiło więcej na PC niż konsolach
Choć królem jest King.
PC jest już drugą najważniejszą platformą dla Activision Blizzard, wyprzedzaną wyłącznie przez urządzenia mobilne. Najmniej dochodowe dla amerykańskiego wydawcy są tymczasem konsole.
Brzmi przewrotnie, lecz nie mamy do czynienia z żartem, lecz wynikami finansowymi amerykańskiej korporacji za pierwszy kwartał obecnego roku, a więc za okres od początku stycznia do końca marca. W przypadku komputerów osobistych mamy do czynienia z interesującym odwróceniem trendu.
Jak podsumowuje serwis PC Gamer, rzut oka na podobne raporty Activision - sięgające wstecz niecałą dekadę - ujawniają bowiem, że taka sytuacja jest rzadka. Nie było tak ani w okresie popularności plastikowych urządzeń muzycznych, ani w bardziej nowożytnej erze Call of Duty, ani nawet po przejęciu Blizzarda, dokładającego miliony subskrypcji World of Warcraft do zestawienia.
Pisząc konkretniej, w opisywanym okresie w segmencie konsolowym firma wypracowała przychody na poziomie 639 milionów dolarów, podczas gdy na PC było to diabelskie 666 mln dol. (w sam raz przed premierą Diablo 4). Jest też mobilna firma wydawnicza King, generująca kolejne 956 mln dol. przychodów oraz „Inne” z 122 mln dol. - to dystrybucja gier i ligi esportowe.
Łącznie otrzymujemy więc 2,4 mld dol. przychodów, co jest wartością lepszą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy przychody w pierwszym kwartale wyniosły 1,77 mld dol. Konsole (484 mln dol.) miały wtedy znaczącą przewagę nad PC (383 mln dol.).
Activision tłumaczy ten imponujący wzrost w segmencie komputerów osobistych sukcesem Call of Duty oraz Overwatch, ale te gry są też dostępne na konsolach. Wydawca podkreśla również wysokie przychody World of Warcraft: Dragonflight oraz Diablo Immortal.
Jak można się domyślać, najważniejszym czynnikiem stojącym za sukcesem firmy na PC jest Blizzard. Choć zasłużona firma wygenerowała tylko połowę tego, co Activision, to 72 procent pieniędzy zarabia właśnie na PC i tylko skromne 8 proc. na konsolach.
I choć pojedyncze kwartały z przewagą PC zdarzały się w Activision Blizzard w przeszłości (ostatnio w 2021 roku), to obecnie wydaje się, że mamy do czynienia z szerszym odwróceniem trendu. Komputery osobiste mają bowiem przewagę w ostatnim półroczu i zmniejszają różnicę w skali rocznej - już zaledwie 100 mln dol. przewagi dla konsol, czego nie notowano od 2017 roku.
Tymczasem świetna dyspozycja King pokazuje, jak mądrym posunięciem był zakup tej firmy mobilnej w 2015 roku - za skromne 6 mld dolarów. To także potwierdzenie, dlaczego Microsoft przyznał niedawno, że przejęcie korporacji bez tego działu nie ma sensu.
Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?
Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.
Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.