Cities: Skylines - Poradnik, Solucja
Opis podstaw gry, jak zacząć i rozbudowywać miasto oraz wskazówki dla zaawansowanych.
Witamy w darmowym poradniku do gry Cities: Skylines. W niniejszej publikacji postaramy się przybliżyć Wam interfejs, przekazać interesujące wskazówki, co do rozpoczęcia rozgrywki, a z czasem podzielimy się szczegółami dotyczącymi zaawansowanej metropolii.
Cities: Skylines to gra pozornie prosta, która wybacza wiele błędów, jednak jest bezlitosna w wielu aspektach. Z naszym przewodnikiem nie powinny być Wam straszne żadne niuanse odgrywania roli burmistrza. Zaczniemy od samego początku zabawy - na tej stronie, poniżej, znajdziesz podstawowe informacje, na kolejnych stronach opisujemy kolejne etapy budowania miasta.
Po wybraniu mapy otrzymujemy sporej wielkości parcelę pod zabudowę. Wraz z powiększaniem włości i spełnianiem wymogów misji, w grze nazwanych „kamieniami milowymi”, otrzymujemy możliwość zakupu nowych terenów oraz dostęp do coraz bardziej zaawansowanych budowli, takich jak większy szpital oraz elektrownia solarna i wiele innych.
Porady i wskazówki
Zaczynamy zabawę! Trzeba podjąć pierwsze, istotne decyzje i rozpocząć budowę miasta. Rozprowadzamy elektryczność i planujemy drogi, doprowadzamy wodę i odprowadzamy ścieki. Poznajemy też wszystkie panele, które pozwolą szczegółowo analizować różne aspekty życia miasta.
- Cities Skylines: Jak zacząć? Drogi i elektryczność
- Cities Skylines: Początek: Wodociągi i przemysł
- Cities Skylines: Widoki informacyjne - cz. 1
- Cities Skylines: Widoki informacyjne - cz. 2
- Cities Skylines: Widoki informacyjne - cz. 3
Warto poznać niuanse różnych aspektów rozgrywki Cities: Skylines, aby jeszcze lepiej rozwijać swoją metropolię. Drogi, elektryczność, woda czy służby miejskie - wszystko ma znaczenia, a jeden element bywa zależny od drugiego.
- Cities Skylines: Drogi, rodzaje dróg, ważne wskazówki
- Cities Skylines: Elektryczność, woda i ścieki, odpady
- Cities Skylines: Opieka zdrowotna, straż pożarna, policja
- Cities Skylines: Edukacja: szkoły i uniwersytet
- Cities Skylines: Transport publiczny: autobusy, metro, pociągi, lotnisko
- Cities Skylines: Budżet, pożyczki i podatki oraz przepisy miejskie
Przewodnik na początek
Po wybraniu opcji „Nowa gra” w głównym menu, czekają nas podstawowe wybory. Nie ma ich wiele i nie są zbyt trudne. Te zaczną się dopiero później.
1. W tym okienku możesz wybrać mapę, na której będziesz rozpoczynał zabawę w tworzenie własnego miasta. Nieoficjalnie można przyjąć, że te pierwsze z wymienionych są najłatwiejsze, a dalej coraz trudniejsze. Wszystko jednak zależy od zmysłu stratega.
2. Tutaj masz podgląd na wizualną zawartość krainy, w której rozpoczniesz budowę miasta.
3. Istnieje również możliwość zmiany nazwy miasta oraz opcjonalnie wybranie ruchu lewostronnego.
4. Wybierając mapę, możesz zwrócić uwagę na ilość zasobów naturalnych w danej lokacji. Będzie od tego uzależniony rozwój twojego przemysłu, warto więc wybierać te mapy, które są bogate w złoża. Wśród nich znajdziesz ropę, rudy, żyzne gleby i lasy.
5. Obfitość wody będzie bardzo istotna w momencie, gdy rozwiniesz swoje miasto na dużą skalę. Jej mniejsza ilość nie utrudni ci strategii działania na początku, ale później będzie coraz trudniej.
6. Ostatnie okno informuje cię o dostępnych połączeniach z zewnętrznym światem, odpowiednio: autostradowe, pociągowe, dla statków i samolotów. Im więcej połączeń, tym bardziej rozwinąć możesz kwestie handlowe oraz turystyczne.
Gdy już wybierzesz odpowiadająca dla ciebie mapę, twoim oczom ukaże się pusty plac z dostępem do wody i połączeniem z autostrady.
Na dole ekranu zauważysz szereg ikon, odpowiadających za poszczególne elementy gry. Poniżej opiszemy je w maksymalnym skrócie, gdyż nie wszystkie będą dostępne od samego początku gry. Szczegółowy opis oraz porady dotyczące każdego aspektu znajdziecie w kolejnych rozdziałach poradnika, dodawanych na bieżąco.
1. Drogi - w tym menu, podzielonym na kilka kategorii, możesz wybierać rodzaje dróg, które będziesz budował w swoim mieście. Poczynając od prostych, dwukierunkowych ulic, poprzez jednokierunkowe, wielopasmowe, autostrady i ronda.
2. Rejony - dzielą się na trzy podstawowe: mieszkalne, handlowe i przemysłowe. Rejony to przyklejone do powstałych dróg obszary, które możesz zagospodarować w wyżej wymienione sposoby. Jak mądrze je rozplanować, przeczytasz w dalszych rozdziałach.
3. Dzielnice - prostym narzędziem w charakterze pędzla, oznaczysz tu dzielnice oraz nadasz im specyficzny charakter: mieszkalny, przemysłowy lub wydobywczy. Do każdej dzielnicy będziesz mógł wprowadzić konkretne ustawy, które nie będą miały wpływu na inne obszary, na przykład zakaz ruchu samochodów ciężarowych na osiedlu mieszkalnym.
4. Elektryczność - tutaj zakupisz źródła prądu, od elektrowni wiatrowych, poprzez wodne, klasyczne i atomowe. Dostępne są tu także linie energetyczne, które poprowadzisz od elektrowni do obszarów, w których pojawili się mieszkańcy lub inwestycje.
5. Woda i ścieki - dość prosty i niezbyt rozbudowany dział. Znajdziesz tutaj stację wodociągową i odpływ ścieków oraz stację uzdatniania, a także wodociągi, potrzebne do zaopatrzenia w wodę mieszkańców i odprowadzenie nieczystości.
6. Odpady - dostępne są tutaj wysypisko oraz spalarnia śmierci. Pierwsze z nich odblokujesz niemal po starcie rozgrywki, spalarnia wymaga większej ilości mieszkańców.
7. Opieka zdrowotna - dzięki małej klinice oraz szpitalowi będziesz mógł zadbać o zdrowie swoich mieszkańców, którzy w przyszłości będą mogli spocząć na cmentarzu lub zostać zamienionym w popiół w krematorium.
8. Straż pożarna - nic tak nie szpeci miasta jak spalony budynek. Stawiając remizę strażacką i stację straży pożarnej zabezpieczasz się na wypadek pożaru. Właśnie tutaj dostępne będą te budynki.
9. Policja - aby zapobiec przestępczości w mieście stawiaj posterunki policji i komisariaty, a zyskasz zadowolenie jego mieszkańców i bezpieczeństwo na ulicach. Budynki będą dostępne niemal od razu po rozpoczęciu zabawy.
10. Edukacja - wysokorozwinięty przemysł i handel wymagają dobrze wykwalifikowanych pracowników. Zadbaj o wykształcenie swoich mieszkańców stawiając szkoły podstawowe, szkoły średnie i uniwersytety. Te ostatnie będą odblokowane stosunkowo później.
11. Transport - komunikacja miejska pozwala zaoszczędzić mieszkańcom na dojazdach, a co za tym idzie opanować nieco korki. Dobrze zaprojektowany transport towarowy umożliwi sprzedaż towarów z dzielnic przemysłowych. Możesz tworzyć linie autobusowe, metra, kolei dojazdowej, a także uruchomić port morski towarowy i pasażerski oraz port lotniczy. Wszystkie te elementy oraz narzędzie do tworzenia linii i przystanków znajdziesz tutaj.
12. Elementy ozdobne - tutaj znajdziesz trzy zakładki. W pierwszej możesz wybrać parki i place, w których mieszkańcy mogą spędzać czas wolny. W drugiej zakładce znajdziesz ścieżki brukowane i żwirowe, za pomocą których piesi mogą przemieszczać się w otoczeniu dróg szybkiego ruchu. W ostatniej zakładce "Rekwizyty" znajdziesz drzewa i krzewy, którymi możesz zdobić miasto.
13. Budynki unikatowe - wraz z punktami charakterystycznymi przyciąga się do miasta turystów. Odblokowujesz je dzięki różnym osiągnięciom i wraz ze wzrostem liczebności mieszkańców.
14. Arcydzieła architektury - ten rodzaj budynków odblokowujesz budując wszystkie budynki unikatowe oraz po osiągnięciu odpowiedniej liczby mieszkańców. Realizują one zapotrzebowanie w sposób nieograniczony, na przykład za pomocą elektrowni termojądrowej.
15. Ekonomia - w tym panelu znajdziesz informacje o dochodach i wydatkach, wysokości podatków, wydatkach w ramach budżetu oraz o możliwościach pożyczek.
16. Przepisy - w tej zakładce możesz wybrać rozporządzenia miejskie, które będą funkcjonować w całym mieście lub w jego wybranej dzielnicy. Podzielone są na trzy kategorie - usługi, podatki i zagospodarowanie przestrzenne.