Skip to main content

Digital Foundry: testy Battlefield Hardline w wersji beta na PC

Jak rozwinął się silnik Frostbite 3?

Znane najlepiej z trylogii Dead Space studio Visceral Games przejmuje od DICE pałeczkę - i silnik Frostbite 3 - by zbudować własne uniwersum dla Battlefielda. Otrzymaliśmy wcześniejszy dostęp do wersji beta i możemy z pewnością donieść, że rozgrywka się zmieniła. Jest dostosowana teraz do potyczek policjantów i kryminalistów. Ale czy na PC udało się prześcignąć poprzednia odsłonę z technicznego punktu widzenia?

Bazując na testach w ustawieniach ultra można bezpiecznie założyć, że przynajmniej w trybie sieciowym zmiany nie są monumentalne. Deweloperzy obiecują przygotowaną od podstaw sztuczną inteligencję, ale „pod maską” nadal mamy do czynienia z technologią renderującą porównywalną z Battlefieldem 4. Odbicia wciąż bazują na podobnym połączeniu symulacji w czasie rzeczywistym i gotowych elementów, a cieniowanie HBAO nadal wygląda z bliska dość dziwnie, ucinając efekt na brzegach obiektów i dłoniach, co przypomina raczej mniej zaawansowane techniki globalnego cieniowania.

Pomimo tych drobnych niedociągnięć, oświetlenie pozostaje przepiękne, a każda z map może pochwalić się unikatowym wyglądem. Warto zauważyć, że podczas bety postawiono na lokacje o średnich rozmiarach, skupiając się na Śródmieściu (Downtown) i skrzyżowaniu nieopodal skarbców na mapie Napad na bank (Bank Job). Imponuje jednak wysoki poziom szczegółów oraz duża liczba elementów, które można zniszczyć w toku walk.

Battlefield Hardline w 60 FPS z synchronizacją pionową, na karcie graficznej GTX 980. Zero utraconych klatek sugeruje, że karta ma jeszcze zapas mocy.Zobacz na YouTube

Alternatywne porównanie:

Testy trybu „Fucha” (Hotwire)Zobacz na YouTube

Jedynie mapa „Pustynia” (Dustbowl) z małym miasteczkiem, służącym za punkt przemytu metamfetaminy, przypomina nieco bardziej wielkie obszary z Battlefielda 4. Nie jest to może lubiane przez fanów Bandar Desert, ale jeśli chodzi o dostępność pojazdów, to ogromna piaskownice podkreśla pewne istotne zmiany.

Po pierwsze, policyjne pojazdy terenowe powstały od podstaw z myślą o grze, a nowy model jazdy premiuje znacznie szybsze pościgi. Wszelkie zmiany wprowadziło samo Visceral Games. Przedstawiciele studia twierdzą, że niemożliwe było skorzystanie z gotowych elementów, pochodzących choćby z Need for Speed Rivals. Rezultatem są znacznie szybsze, satysfakcjonujące wyścigi po pustkowiach, bazujące na modelu jazdy, który wybacza dużo błędów - zwłaszcza na motorach. Jednoślady ocierają się bez większych przeszkód o ściany i lampy uliczne.

Czy mapy ujawniają coś na temat kampanii fabularnej? Visceral nie będzie miało łatwego zadania, by dorównać efektownym scenom z Battlefielda 4, z burzonym wieżowcem w Baku czy tonącym lotniskowcem na czele. Bazując na mapie Śródmieście z niszczonym dźwigiem i zapadającymi się ulicami, gra na pewno ma potencjał, by raz jeszcze zmusić do wysiłku PC i konsole obu generacji. Electronic Arts prezentowało tytuł na procesorze Core i7 4770K, 16GB of RAM i karcie GTX 980. Taki zestaw najmniejszych problemów z trybem sieciowym w ustawieniach ultra.

Taka konfiguracja oferuje oczywiście idealne warunki i planujemy przeprowadzić w przyszłości dokładne testy na tańszych kartach. Na mapie Pustynia notujemy tylko jedną straconą klatkę obrazu podczas burzy śnieżnej, a poza tym licznik FPS niezachwianie wskazuje 60. Oznacza to najpewniej, że karta dysponuje dużym zapasem mocy, nawet na ustawieniach ultra i przy wymagającym wygładzaniu 4x MSAA. Zamierzamy sprawdzić to w dalszych testach, ale bazując na Battlefieldzie 4 i Dragon Age: Inkwizycja przewidujemy, że Hardline uda się dostosować także do słabszych PC.

Lista ustawień graficznych wygląda bardzo podobnie do Battlefielda 4, uwzględniając skalowanie z wyższej rozdzielczości czy wsparcie dla Mantle od AMD. Ta ostatnie technologia - inspirowana rozwiązaniami z nadchodzącego DirectX 12 - znalazła już zastosowanie w Battlefield 4 i Dragon Age: Inkwizycja.

Startujące dzisiaj testy wersji beta pozwolą sprawdzić, jak poradzą sobie pod większym obciążeniem serwery Electronic Arts i kod sieciowy gry - czy przypadkiem nie powtórzą się problemy, z jakimi mieliśmy do czynienia podczas premiery Battlefielda 4.

Lista opcji graficznych przypomina tę z Battlefielda 4

Obecnie beta Battlefield Hardline oferuje jednak niewiele technicznych niespodzianek. Z perspektywy renderowania obrazu oparta jest jednak na mocnych fundamentach, bazując na jednym z lepszych silników na rynku. Mieliśmy dostęp jedynie do wersji PC, więc kwestią otwartą pozostaje dostosowanie silnika Frostbite 3 do możliwości konsol.

DICE w Battlefieldzie 4 celowało w 60 FPS na PlayStation 4 i Xbox One, ale celu nie udało się osiągnąć w stabilny sposób, pomimo zmniejszenia rozdzielczości do - odpowiednio - 900p i 720p. Beta Hardline na PlayStation 4 z targów E3 w ubiegłym roku nie zmieniła tej sytuacji w większym stopniu. Kolejne testy z ubiegłego roku każą sądzić, że posiadaczy Xbox One znów czeka obraz w 720p.

Już dzisiaj na PC, PlayStation 3, PS4, X360 i Xbox One startują kolejne, otwarte testy. Postaramy się przetestować wersje konsolowe tak szybko, jak to tylko możliwe.

Zobacz także