Skip to main content

Dragon Age: Początek - Poradnik, Solucja

Poradnik do Dragon Age: Początek - opis przejścia gry, wszystkie misje i zadania poboczne.

Witamy w darmowym, obszernym poradniku do gry Dragon Age: Początek (ang. Dragon Age: Origins). Znajdziecie tu kompletne opisy przejścia wątku głównego oraz misji dodatkowych, wzbogacone o dużą ilość map ułatwiających odszukiwanie najważniejszych miejsc i osób. Ponadto w naszej instrukcji odnajdziecie informacje o tworzeniu postaci i wskazówki ułatwiające wejście w świat gry.

Zapraszamy do wspólnej przygody w świecie Dragon Age!


Dragon Age: Początek - Opis przejścia, Misje


Prologi

Dragon Age: Początek - Człowiek szlachcic
Dragon Age: Początek - Magin
Dragon Age: Początek - Dalijski elf
Dragon Age: Początek - Miejski elf
Dragon Age: Początek - Krasnolud plebejusz
Dragon Age: Początek - Krasnolud szlachcic

Początek przygody

Dragon Age: Początek - Ostagar
Dragon Age: Początek - Głusza Korcari
Dragon Age: Początek - Wieża Ishal
Dragon Age: Początek - Lothering

Redcliffe

Dragon Age: Początek - Wioska Redcliffe
Dragon Age: Początek - Zamek Redcliffe

Wieża Kręgu

Dragon Age: Początek - Przystań na jeziorze Kalenhad, pierwsze piętro Wieży Kręgu
Dragon Age: Początek - Drugie i trzecie piętro Wieży Kręgu
Dragon Age: Początek - Pustka: Weisshaupt, Czysta Pustka, Inwazja Mrocznych Pomiotów
Dragon Age: Początek - Pustka: Płonąca Wieża, Rozdarty mag, Koszmar Templariusza

Denerim i Wioska Azyl (Urna Świętych Prochów)

Dragon Age: Początek - Denerim: Dzielnica handlowa
Dragon Age: Początek - Denerim: Zamtuz Perła, Brudna boczna uliczka, Ciemna aleja, Zapuszczona uliczka

Dragon Age: Początek - Wioska Azyl
Dragon Age: Początek - Zburzona Świątynia
Dragon Age: Początek - Jaskinie
Dragon Age: Początek - Szczyt

Las Brecilian

Dragon Age: Początek - Obóz Dalijczyków
Dragon Age: Początek - Las Brecilian
Dragon Age: Początek - Wyższy i niższy poziom ruin
Dragon Age: Początek - Legowisko Wilkołaków

Orzammar i Głębokie Ścieżki

Dragon Age: Początek - Przełęcz, Dzielnica gminu
Dragon Age: Początek - Diamentowy zakątek
Dragon Age: Początek - Arena Prób
Dragon Age: Początek - Pałac Królewski, Kurzowisko, Kryjówka Kartelu

Dragon Age: Początek - Głębokie Ścieżki: Thaig Aeducana, Rozstaje Caridina
Dragon Age: Początek - Głębokie Ścieżki: Thaig Ortana, Okopy Umarłych
Dragon Age: Początek - Głębokie Ścieżki: Głębokie Ścieżki: Kowadło Pustki (wybór króla)

Zjazd Możnych

Dragon Age: Początek - Posiadłość i lochy arla Denerim
Dragon Age: Początek - Fort Drakon
Dragon Age: Początek - Elfie obcowisko
Dragon Age: Początek - Zjazd Możnych

Zakończenie

Dragon Age: Początek - Ostateczna bitwa

Misje dodatkowe

Dragon Age: Początek - Tablice Kantora
Dragon Age: Początek - Nieregularni Blackstone'a
Dragon Age: Początek - Kolektyw magów
Dragon Age: Początek - Drobne przysługi
Dragon Age: Początek - Inne
Dragon Age: Początek - Zadania towarzyszy

Klasy postaci i specjalizacje

Dragon Age: Początek - Wojownik
Dragon Age: Początek - Łotrzyk
Dragon Age: Początek - Mag
Dragon Age: Początek - Specjalizacje

Towarzysze

Dragon Age: Początek - Towarzysze
Dragon Age: Początek - Prezenty dla kompanów


Tworzenie postaci

Na początku zabawy musisz stworzyć swoją postać korzystając z dołączonego do gry edytora. W tym celu musisz określić jej:

  • Płeć - może to mieć wpływ na nawiązywanie romansów oraz rozwiązywanie niektórych zadań podczas gry.
  • Rasę - do wyboru są trzy: ludzie, elfy i krasnoludy. Każda z nich charakteryzuje się innymi właściwościami oraz atrybutami początkowymi.
  • Klasę - do wyboru są trzy: wojownik, mag oraz łotrzyk. Pierwsza klasa jest stworzona głównie do prowadzenia walki w bezpośrednim zwarciu, magowie dysponują dużą ilością różnorakich czarów - od leczniczych, po bojowe, natomiast łotrzycy korzystają głównie z ataków z zaskoczenia i posiadają zdolności wykrywania i unieszkodliwiania pułapek oraz włamywania się do zamków.
  • Pochodzenie - wybór pochodzenia pociąga za sobą prolog, w jakim przyjdzie nam wziąć udział.

Prolog

W zależności od dokonanego wyboru rasy oraz klasy postaci, czeka cię inne wprowadzenie do kampanii fabularnej. W sumie jest ich sześć, a niektóre połączenia klas i postaci umożliwiają dokonanie wyboru. Poniżej znajdują się poszczególne prologi zależne od dokonanych wyborów przy tworzeniu bohatera.

Rasa i klasa - prolog

  • Człowiek wojownik - Człowiek szlachcic
  • Człowiek mag - Magin
  • Człowiek łotrzyk - Człowiek szlachcic
  • Elf wojownik - Dalijski elf lub Miejski elf
  • Elf mag - Magin
  • Elf łotrzyk - Dalijski elf lub Miejski elf
  • Krasnolud wojownik - Krasnolud plebejusz lub Krasnolud szlachcic
  • Krasnolud łotrzyk - Krasnolud plebejusz lub Krasnolud szlachcic

Atrybuty i klasy postaci

W trakcie tworzenia postaci na początku zabawy oraz wraz ze zdobywaniem kolejnych poziomów doświadczenia, będziesz otrzymywał punkty, które rozdziela się między atrybuty postaci. W sumie jest ich sześć i określają sporo czynników związanych chociażby z walką czy z możliwością przekonywania innych postaci. Każda rasa oraz klasa dysponuje innymi atrybutami startowymi. Poniżej znajdują się ich szczegółowe opisy oraz wskazówki dotyczące kluczowych atrybutów dla każdej z klas.

  • Siła - wpływa przede wszystkim na obrażenia fizyczne zadawane w trakcie walki, ale umożliwia również noszenie ciężkich pancerzy. Jest to zatem podstawowy atrybut wojowników. Wart zaznaczyć, że najlepsze zbroje wymagają nawet ponad 40 punktów rozwiniętej siły. Atrybut ten wpływa również na zdolności zastraszania rozmówców.
  • Zręczność - cecha ta wpływa przede wszystkim na lepszą celność w trakcie walki oraz na unikanie ciosów przeciwników. Jest to główny atrybut łotrzyków pozwalający im opanować w stopniu mistrzowskim posługiwanie się łukiem oraz dwoma broniami naraz.
  • Magia - podstawowy atrybut magów, będący odpowiednikiem siły u wojowników. Dzięki rozwinięciu tej cechy magowie mogą nie tylko poznawać coraz bardziej zaawansowane czary, ale także zadawać przy ich pomocy dużo większe obrażenia. Również mikstury regenerujące stają się bardziej wydajne.
  • Siła woli - określa poziom rozwoju wytrzymałości u wojowników i łotrzyków oraz siły woli u magów. To właśnie dzięki temu paskowi (znajdującemu się po prawej stronie portretu, na prawo od paska zdrowia) możemy korzystać z różnych umiejętności, czarów i ataków specjalnych. Im bardziej go rozwiniemy, tym rzadziej będziemy musieli korzystać np. z eliksirów lyrium (w przypadku magów), aby odnowić zapasy many.
  • Spryt - atrybut związany przede wszystkim z możliwością odkrywania nowych umiejętności o łotrzyków. Przydaje się również w trakcie walki, ponieważ umożliwia wyszukiwanie u przeciwników słabych punktów, a podczas rozmów rozwija zdolność perswazji, czyli pokojowego przekonywania do siebie innych osób.
  • Kondycja - innymi słowy, poziom życia postaci. Im bardziej rozwiniemy ten czynnik, tym więcej punktów życia będzie posiadała nasza postać.

Jakie atrybuty dla poszczególnych klas?

Wojownik - w tym przypadku pierwszoplanową rolę powinny odgrywać siła oraz kondycja. Pierwszy atrybut umożliwi wyprowadzanie silnych ciosów oraz noszenie potężnych broni dwuręcznych i ciężkich pancerzy. Z kolei dzięki kondycji wojownicy mogą przyjąć na siebie dużą ilość ciosów, skutecznie odciągając w ten sposób wrogów od słabszych członków oddziału.

Łotrzyk - tutaj warto skupić się przede wszystkim na sprycie oraz zręczności. Pierwszy czynnik umożliwi odblokowanie zdolności specjalnych, takich jak tworzenie pułapek czy włamywanie się do zamków. Drugi jest związany przede wszystkim z walką - zarówno dwiema broniami, jak i łukiem. Bez rozwinięcia zręczności nie będziesz w stanie odblokować najlepszych umiejętności bitewnych łotrzyka. Warto mieć też na uwadze rozwinięcie siły, dzięki czemu wyprowadzane ataki będą nieco silniejsze, ale nie należy tutaj przesadzać z punktami.

Mag - grając magiem lub rozwijając taką postać należy kłaść nacisk na magię i siłę woli. Pierwszy atrybut umożliwi ci odblokowanie najpotężniejszych zaklęć, a także znacznie zwiększy siłę wyprowadzanych przy ich pomocy ataków. Siła woli sprawi z kolei, że będziesz mógł rzucać czary często, zanim zupełnie wyczerpie ci się zapas many.

Umiejętności

W Dragon Age występuje osiem umiejętności (w tym jedna, z której może korzystać tylko główny bohater), z których każdą można rozwinąć do czwartego stopnia. Umożliwiają one nie tylko lepsze przygotowanie się do walki, ale też na przykład wzbogacenie się czy dotarcie do niedostępnych wcześniej lokacji.

  • Przymus - jedyna umiejętność, którą może rozwijać tylko bohater. W trakcie prowadzonych dialogów umożliwia przekonanie rozmówców do swoich racji. Jest to jeszcze zależne od tego czy korzystamy z perswazji (wtedy bohater musi mieć rozwinięty spryt) czy z zastraszania (w takim przypadku należy zainwestować w siłę). Dzięki temu w trakcie wykonywania zadań mogą pojawić się zupełnie nowe rozwiązania, które nie byłyby dostępne w inny sposób.
  • Kradzież - umożliwia dokonywania kradzieży kieszonkowych zarówno postaci neutrealnych, jak i wrogów. Jest to dobry sposób na wzbogacenie się, chociaż należy mieć na uwadze, że w trakcie wędrówek po Fereldenie okradzione osoby mogą nas znienacka zaatakować.
  • Tworzenie pułapek - umożliwia tworzenie różnego rodzaju pułapek, które są bardzo przydatne zwłaszcza w starciach z przeważającymi siłami przeciwnika oraz niektórymi bossami. Postać z rozwiniętą umiejętnością tego typu może tworzyć pułapki, ale rozbrajać je potrafi tylko łotrzyk.
  • Sztuka przetrwania - umożliwia szybsze wykrywanie przeciwników, a z czasem również określanie ich typów.
  • Zielarstwo - dzięki tej umiejętności można tworzyć wszelkiego rodzaju eliksiry pomocnicze, takie jak napoje przywracające zdrowie i manę, ale również balsamy podnoszące zdolności bojowe.
  • Warzenie trucizn - coś w przeciwieństwie do zielarstwa. Dzięki tej umiejętności możemy tworzyć wszelkiego rodzaju trucizny nakładane na broń, ale także petardy i butelki z wybuchowymi płynami.
  • Wyszkolenie bojowe - wojownikom i łotrzykom daje dostęp do potężniejszych talentów, natomiast w przypadku magów wydłuża czas, przez jaki postać może otrzymywać obrażenia podczas rzucania bardziej skomplikowanych zaklęć.
  • Taktyka - zwiększa poziom akcji taktycznych, jakie możemy przypisać danej postaci.

Talenty klasowe i taktyka

Możliwości rozwoju poszczególnych postaci oraz zestawianie ich w obrębie całej drużyny jest praktycznie nieograniczona ilość. Dlatego warto eksperymentować i samemu wybierać rozwiązania, które odpowiadają ci najbardziej. Jeżeli jednak dopiero zaczynasz przygodę z Dragon Age, to warto poznać chociaż niektóre drogi rozwoju i ustawiania całej drużyny.

Warto dodać, że każda klasa posiada różne talenty, które można podzielić na dwie kategorie: ogólne oraz specjalistyczne. Przykładowo wojownicy dysponują charakterystycznymi dla nich talentami, takimi jak drwina, groźba czy korzystanie z broni dwuręcznych, których nie posiada żadna inna klasa. Z drugiej strony mogą, podobnie, jak łotrzykowie, wyspecjalizować się w łucznictwie lub w korzystaniu z dwóch broni naraz.

Odnośnie talentów warto wspomnieć jeszcze jedną rzecz. Jeśli chodzi o ich działanie, to dzielą się na trzy grupy:

Bierne - postać zaczyna z nich korzystać automatycznie pod ich odblokowaniu. Nie zużywają energii ani wytrzymałości.

Włączane - aby z nich skorzystać musimy wybrać je z paska narzędzi, a potem wskazać cel. W zależności od tego czy mamy do czynienia ze zdolnością/czarem ofensywnym lub defensywnym należy wybrać przeciwnika, obszar lub sojuszników. Korzystanie z takich talentów pochłania część punktów wytrzymałości/many, a skorzystanie z nich ponownie wymaga na ogół trochę czas na ich odnowienie.

Podtrzymywane - można je włączyć w dowolnej chwili (również poza walką). Często wiążą się z pewnymi bonusami dla postaci, która z nich korzysta. Odbywa się to kosztem punktów wytrzymałości/many, które są cały czasy „zamrożone" w trakcie korzystania z takiego talentu. Dopóki go nie wyłączymy pula punktów przeznaczonych na korzystanie ze zdolności i rzucanie czarów będzie po prostu mniejsza. Warto dodać, że możemy mieć włączonych kilka talentów podtrzymywanych (o ile wzajemnie się nie wykluczają), ale każdy wymaga odpowiedniej liczby punktów. Innymi słowy im więcej takich talentów włączymy, tym mniej będziemy mieli punktów na korzystanie z innych zdolności/czarów.

Poniżej znajdziesz przykładowe ustawienie taktyczne całej drużyny.

Przykładowa taktyka

W Dragon Age można stworzyć niemal nieograniczoną liczbę taktyk i ustawień drużyny. Spotykani na naszej drodze bohaterowie są różnorodni i to nie tylko, jeśli chodzi o talenty, ale również cechy charakteru. Może być więc tak, że podjęta podczas jakiejś rozmowy decyzja sprawi, że u jednej osoby zyskamy sympatię, a u drugiej stracimy ją. Więcej na ten temat w dziale postacie - tutaj skupimy się głównie na taktyce walki.

Poniżej znajduje się opis klasycznego ustawienia drużyny. Należy zaznaczyć, że nie jest to wariant najlepszy czy zapewniający łatwe zwycięstwa w każdym starciu. To jedynie przykład pozwalający nieco lepiej poznać zasady panujące na polu bitwy. Po poznaniu podstaw najlepiej samemu eksperymentować z różnymi ustawieniami.

Klasyczny wariant drużyny składa się z dwóch wojowników, łotrzyka oraz maga. Dwóch pierwszych ściąga na siebie ataki innych przeciwników oraz samemu zadaje potężne ciosy. Dobrze by było, aby jedna z postaci specjalizowała się w stylu ofensywnym (bronie dwuręczne), a druga w defensywnym (broń i tarcza). Łotrzyk może dołączyć do wojowników na pierwszej linii (dwie bronie) lub wspierać ich z dystansu (łucznictwo). Bez względu na podjęty typ walki, łotrzyk przyda się bardzo w trakcie zwiedzania świata, zwłaszcza podczas otwierania zamków. Drużynę powinien uzupełniać mag, który stojąc w pewnej odległości od pola bitwy atakowałby wrogów zabójczymi czarami lub ewentualnie wspierał drużynę.

Poniżej znajdują się przykładowe zestawy towarzyszy dla:

Bohatera wojownika

  • Oghren, Leliana, Morrigan - drużyna ofensywna;
  • Alistair, Zevran, Wynne - drużyna defensywna.

Bohatera łotrzyka:

  • Sten, Oghren, Morrigan - drużyna ofensywna.
  • Alistair, Leliana, Wynne - drużyna defensywna.

Bohatera maga:

  • Alistair, Oghren, Zevran - w zależności od czarów bohatera.
  • Oghren, Mabari, Leliana - w zależności od czarów bohatera.