Diablo 3 i pojedynek na skalowanie rozdzielczości: Xbox One X i PS4 Pro
Która konsola jest bliżej 4K?
Diablo 3 prezentowane było w przyszłości jako jeden z przykładów rozgrywki w 4K na Xbox One X. Jak się okazuje, produkcja bazuje na rozwiązaniach z PS4 Pro, celując w natywne 2160p, ale za pomocą dynamicznego skalowania rozdzielczości w celu podtrzymania 60 klatek na sekundę, zmieniając liczbę pikseli na ekranie w zależności od obciążenia. Jest też kilka mniejszych poprawek wizualnych. Jak duże są jednak różnice pomiędzy obiema konsolami? Czy większe możliwości Xbox One X pozwalają częściej uzyskać pełne 4K?
Wyraźnie widać, że choć już wsparciu na PS4 Pro nie można wiele zarzucić, to Xbox One X idzie o krok dalej, bliżej trzymając się rozmiaru ultra HD. W przypadku konsoli Sony pełne 3840 × 2160 widać tylko w małych podziemiach lub we wnętrzach, jak w karczmie w Nowym Tristram. W praktyce obserwujemy mniej pikseli, podczas gdy nowe urządzenie Microsoftu to 4K w niemal każdej sytuacji.
Przechodząc do liczb, spojrzenie na Nowe Tristram po rozpoczęciu kampanii nową postacią to 3840 × 2160 na Xbox One X, podczas gdy na PS4 Pro oglądamy 2880 × 1620. Mówimy więc o 77-procentowym przyroście pikseli w identycznym momencie, zanim jeszcze wciśniemy jakikolwiek przycisk. Sytuacja zmienia się wraz ze zbliżaniem do bram miasta.
Pierwsza większa potyczka, z zombie, postaciami niezależnymi, efektami cząsteczkowymi i fruwającymi w powietrzu obiektami zmusza Xbox One X do zejścia nieco niżej, do 3648 × 2052. To 10 procent mniej, ale nadal więcej niż 2560 × 1440 na PS4 Pro. Jak widać, pomimo spadku porównanie wypada teraz jeszcze bardziej na korzyść Xbox One X, z dwukrotnie wyższą liczbą pikseli na ekranie. To ciekawe, ponieważ uruchomienie skalowania musi oznaczać, że obie maszyny działają przy maksimum możliwości, a nowa konsola Microsoftu nie jest przecież dwa razy mocniejsza od PS4 Pro.
Widać już pewien trend. Bez względu na scenę i obciążenie, nowa konsola radzi sobie lepiej. Nawet na ekranie pełnym wrogów, w czteroosobowej kooperacji, Xbox One X jest bliżej natywnego 4K. Co interesujące, największym wyzwaniem w naszych testach była właśnie pierwsza potyczka przy bramie Nowego Tristram.
Oczywiście, intensywność akcji wzrośnie później, wraz z rozwojem postaci czy w Szczelinach, więc mogą pojawić się większe odstępstwa od ultra HD. Jeśli jednak mowa o porównaniu obu konsol, maszyna Microsoftu stawia na 3840 × 2160 jako wartość bazową, a wszystkie spadki poniżej tej liczby stanowią odstępstwa od reguły. Tymczasem PS4 Pro rzadko dociera do tej wartości.
Jeśli mowa o oprawie wizualnej, Xbox One X otrzymało zestaw opcji porównywalny z konsolą Sony. Najważniejszym punktem jest efekt ambient occlusion, dodający cienie na styku obiektów. Trzeba jednak przyznać, że całość widać bardzo rzadko w mrocznych zakamarkach Diablo 3, nieco częściej w jaśniejszych obszarach. Większe znaczenie ma rozszerzony bloom - ponownie, widoczny także na PS4 Pro - podkreślający źródła światła na ekranie.
Wyższa rozdzielczość i ładniejsze efekty miałyby małe znaczenie, gdyby nie udało się utrzymać 60 klatek na sekundę. Dobra wiadomość jest taka, że nie natknęliśmy się jeszcze na żadne znaczące spadki podczas testów. Jak wspominaliśmy, sytuacja może ulec zmianie w przypadku bardziej zaawansowanych postaci, ale my oglądaliśmy stałe 60 FPS. Pod tym względem jest więc podobnie do PS4 Pro. Osoby przesiadające się ze standardowego Xbox One na pewno czeka miła niespodzianka.
Ogłoszenie Xbox One X jako sprzętu do grania w 4K, o mocy sześciu teraflopów, na pewno było ekscytujące. Choć trudno oczekiwać takiej wartości w każdej grze, to Diablo 3 realizuje obietnicę. W porównaniu ze średnią wartością 1620p czy 1728p na PS4 Pro, nowa konsola Microsoftu osiąga ultra HD bez większych kompromisów. Jasne, liczba pikseli momentami spada, lecz pozwala to utrzymać 60 klatek na sekundę.
Być może w dalszej części gry pojawią się sceny, które w większym stopniu obciążą sprzęt, ale obecnie otrzymujemy porównanie, które nie było możliwe przed premierą konsoli: ten sam silnik, w tych samych sytuacjach, na dwóch konsolach. Bazując na naszych obliczeniach, otrzymujemy od 55 procent więcej pikseli, a niekiedy rozdzielczość jest nawet dwukrotnie wyższa.